Siirry pääsisältöön

Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on joulukuu, 2014.

Polar m400 käytössä

Satuin vilkaisemaan Blogin kävijätilastoja ja huomasin, että Polar m400:n käyttökokemukset kiinnostavat. Tähän asti olen kertonut oikeastaan vain ensivaikutelmasta ja 24/7-aktiivisuusseurannasta. Tärkein on siis vielä täysin käsittelemättä. Miten Polar m400 soveltuu juoksuseuraksi?
Tärkeimmät ominaisuuksiin ja toimintoihin liittyvät tiedot löytyvät tietysti ohjekirjasta. GPS-sykemittarin tärkeimmät ominaisuudethan ovat matkan, vauhdin, ajan ja sykkeen mittaaminen. Näitä kaikkia voi kyseisellä mittarilla kokemukseni mukaan mitata luotettavasti. Yhteislenkeillä saan samat matka- ja nopeustiedot, kuin kanssani juosseet Polarin, Garminin ja Suunnon käyttäjät. En siis vaadi mittarilta mitään erikoisominaisuuksia vaan lähinnä hyvää käytettävyyttä ja mahdollisimman vähäistä ärsytystä.
Parhautta: - Taustavalo päälle pysyvästi -toiminto: tätä voi tarvita, jos yrittää juosta jotakin tiettyä matkaa tai vauhtia Suomen pimeässä talvessa. - Kierrosajat (manuaaliset) ja automaattiset kierrokset tal…

Mitä tehdä, jos ei voi juosta?

Alkaa olla taas se aika vuodesta, kun juoksijoita alkaa laota. Aistin ilmoilla sen ketutuksen*, joka syntyy kun olisi halu tehdä kovasti töitä, mutta kettu kun ei pysty, koska sattuu niin ketusti. Koska olen jo kovin monen kantapään kautta saanut oppia erilaisista vammoista ja niiden kuntoutuksesta, tässä tulee nyt lyhyt oppimäärä siitä, mitä mielestäni pitää tehdä, tai mitä ei ainakaan kannata tehdä, jos paikat alkavat reistailla. Kannattaa huomioida, että puhun koko ajan rasitusvammoista ja vain oman kokemukseni kautta (ei mitään universaaleja totuuksia).
Kuinka pieni kipu pitää ottaa tosissaan ja milloin?

Olen vuosien saatossa testaillut erilaisia lähestymistapoja reagoida juoksun aiheuttamiin kiputiloihin ja huomannut, että kivun huomiotta jättäminen toimii vain siihen asti, kunnes kipu pahenee. Ehkä yhden päivän oudot tuntemukset kummittelevat vain kummitellakseen, mutta parin päivän kipuiluun voi jo reagoida. Voi tuntua typerältä olla juoksematta, vaikka ei tarvitse edes ontua, …