Siirry pääsisältöön

Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on heinäkuu, 2015.

Jaarittelua

Jaahas, päivitän nyt jalan tilanteen. Akilles on nyt ollut kipeänä vajaat 10 viikkoa. Tuona aikana olen juossut vain PM-kympin ja muutamia testilenkkejä. Viime vuonna vastaavaan kipuun auttoi kahden viikon ylimenokausi, joka alkoi heti Ruotsi-ottelun kympin jälkeen. Usko hyvään kesään siis säilyi pikku vastoinkäymisestä huolimatta. Tällä kerralla sama temppu ei kuitenkaan toiminut. Siksi jouduin muutaman viikon tauon jälkeen menemään lääkärin pakeille. Röntgenin tulos oli "Muodoltaan kantaluun taka-yläosa on jonkin verran prominentti. Ei erityisiä luunokkia jänne- tai fasciainsertiossa. Ei merkkejä luun rasitusvauriosta." Jatkoksi ehdotettiin, että juoksen kauden normaalisti läpi ja taltataan kantaluuta sitten syksymmällä. Päädyin kuitenkin olemaan juoksematta. Aluksi harmitti, kun olin vasta selättänyt melko pienillä tappioilla sääriluun rasitusosteopatian. Juoksuvire oli tuolloin vielä helpossa nousussa, siis nousussa, johon sai vauhtia edeltävän alamäen potentiaalienergi…

Motivaattorina triathlon?

Akillesvamman aiheuttaman juoksutauon ensimmäiset viisi viikkoa menivät nopeasti, kun elättelin toiveita osallistumisesta Paavo Nurmi Gamesiin. Pääosassa olivat erilaiset hoidot ja lepopäivät. Korvaava harjoittelu vie niin paljon aikaa ja energiaa, että en pysty keskittymään yhtäaikaa täysillä sekä siihen, että vamman parantamiseen. Ajattelin, että on parempi hoitaa vamma nopeasti alta pois ja vasta sen jälkeen kuroa kiinni se, mitä tauoan aikana menetin.
Homma näytti ensin toimivan, mutta sitten se ei enää toiminut. Paavo Nurmi Gamesin menetettyäni päätin luopua myös muista kisahaaveista. On paljon helpompi suunnitella järkevä juoksuton jakso, jos ei jatkuvasti edessä ole jotakin pakkomielteistä tavoitetta. Vaikeinta on se, etten tiedä, koska voin taas juosta. En voi jatkuvasti elää sellaista viikkoa, jolla jalka ehkä paranee eikä seuraavaa viikkoa tarvitse etukäteen suunnitella.
Nyt olen tehnyt itselleni pyöräilyä ja uintia sisältävän useamman viikon harjoitussuunnitelman, jonka ta…