Siirry pääsisältöön

Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on huhtikuu, 2014.

Puolimaraton = kummallinen matka

Puolimaraton on kummallinen matka. Tai no aloitetaan alusta. Juoksin lauantaina elämäni ensimmäisen kokonaisen sm-maantiekisan. Joskus nuorten sarjoissa olen osallistunut Hämeenlinnassa kympille, kun sm-kisat olivat samalla myös pm-kisat. Siihen aikaan katsoin olevani lyhyemmän matkan juoksija, mikä ei toki vaikuttanut siihen, että en milloinkaan päässyt tuossa ensimmäisessä sm-maantiekisassani maaliin. Oikea syy oli, että toipilaana juokseminen ei toiminut. Kun maantiematka piteni osaltani puolimaratoniksi, tein vakaan päätöksen jättää nämä kisat kestävämmille.
Vakaat päätökset eivät yleensä ikinä pidä kovin kauaa. Niinpä suunnittelin sm-puolikkaalle osallistumista jo viime vuonna. Toki jalkavamma siirsi suunnitelmani toteuttamisen tälle vuodelle. No niin, nyt voin taas todeta, että puolimaraton on kummallinen matka. Vaikka paransin sm-maantiellä ennätystäni yli kaksi minuuttia, se (1.19.28) on edelleen luokkaa piirikunnallinen. Parantamisen varaa siis vielä jäi. Ehkä sm-maantiestä …

No, toimiko korkea, kulkeeko puolikas?

Kahdella viimeisellä viikolla Flagstaffissa meno alkoi osoitella hyytymisen merkkejä. En ollut yliväsynyt, kuten kaksi vuotta sitten, mutta olo tuntui puolitehoiselta. Viimeiset pari viikkoa siis vain unelmoin merenpinnan tasosta ja siitä, että tuntisin taas itseni. Maanantaiaamuna (31.3.) alkanut ja keskiviikkoaamuyöllä (2.4.) päättynyt kotimatka oli rankahko mutta ei tullut yllätyksenä.


Kun viimein pääsin kokeilemaan korkealla "huimasti parantunutta" kuntoani kovemmassa harjoituksessa, juoksu oli nihkeää. Veriarvot olivat plussalla, mutta meno ei maistunut. Ajattelin, että muutama numero enemmän kaakossa ei auta, jos tulokset eivät näy treeneissä ja kisoissa. Uskottelin kuitenkin itselleni, että aikaero painaa ja parhaat päivät ovat vasta kymmenennen alhaallaolopäivän tietämillä. Suunnilleen ja tasan tarkalleen juuri näillä main väsynyt alkuverryttely muuttui lopulta ensimmäiseksi onnistuneeksi treeniksi: 4 km + 3 km + 2 km + 1 km / 3 min hölkkä. 
Tämän fiiliksen sulloin …