I'm back!

Olen päivittänyt blogia viimeksi syksyllä. Blogihiljaisuus ei ole todellakaan tarkoittanut sitä, että en olisi tehnyt mitään. Päinvastoin, olen tehnyt niin paljon, että blogin päivittäminen on pitänyt priorisoida to do -listan peräpäähän. Päivittäisen toimintani rungon ovat muodostaneet opettajan pedagogiset opinnot. Tyhjiin väleihin olen sijoittanut urheilun, unen ja syömisen. Oikeastaan mitään muuta en sitten olekaan ehtinyt tehdä.

Käytännössä priorisointi on tarkoittanut myös sitä, että olen valmentanut itse itseäni. Kenelläkään valmentajalla ei olisi ollut resursseja reagoida muuttuvan labyrintin tavoin käyttäytyvien aikataulujeni kanssa. Sovimme noin vuosi sitten valmentajani Pekan kanssa, että itsenäistyn hänen valmennuksestaan. Kerroin tuolloin Pekalle, että haluan yrittää itseni valmentamista, koska täytyy myöntää, että kaikkine säärivammoineni en ollut mikään ihannevalmennettava. Tuolloin en vielä ihan pystynyt ymmärtämään, kuinka mahdotonta jonkun muun tekemän ohjelman noudattaminen pedagogisen vuoden aikana olisi ollut.

Valmennusfilosofiani viimeisen vuoden aikana on ollut se, että yritän jatkuvasti tehdä asioita paremmin ja enemmän, mutta sellaisella tahdilla, ettei vammoja tai väsymystä synny*. Pedagogisten opintojen vuoksi tämä on tarkoittanut sitä, että harjoitusohjelmani on ollut koko syksyn, talven ja kevään melko väljä. Jos näkisi pelkän harjoitusohjelmani, tuntuisi ehkä, että minulla on ollut kovinkin rento vuosi. Tilanne on ollut kuitenkin sikäli armollinen, että olen joutunut pitkän vammakierteen vuoksi aloittamaan pohjalta, minkä vuoksi minun ei olisi kannattanutkaan urheilla enempää. Lisäksi oman aiemman huipputason saavuttaminen ei vaadi mitään ihmeellisiä poppaskonsteja. Riittää, kun vain pysyy terveenä ja etenee nousujohteisesti.**

Talven aikana on ollut niin paljon urheilun ulkopuolista ajateltavaa, että en ole ehtinyt asettaa kesäksi mitään odotuksia. Kevät, maantie- ja maastokausi vain yhtäkkiä tulivat. Sen verran olin ehtinyt suunnitella, että juoksen Aurajoen yöjuoksun ja SM-maastot. Niiden jälkeen oli vain suunnitelmana jatkaa treeniä, kunnes uskaltaisi avata ratakauden ehkä joskus juhannuksen tietämillä.

Aurajoen yöjuoksun kympin nettoaika 34.38 tuntui jo sen verran siedettävältä, että lähdin melko luottavaisin mielin SM-maastoihin. En kuitenkaan asettanut itselleni paineita, koska SM-maastot ovat ensimmäinen tilaisuus, jossa juoksijat suurella rintamalla talven jälkeen asetetaan samalle viivalle. Maastotaktiikkanani oli juosta sellaista vauhtia, jota jaksan ylläpitää maaliin asti. Taktiikka tepsi, ja olin lopulta kolmas.

SM-maastojen jälkeen olen nyt tehnyt jo ensimmäiset rataharjoitukseni, mutta piikkarijuoksu radalla on vielä testaamatta. Näyttää siltä, että saatan hieman aikaistaa ratakauden avaustani, koska en keksi vakuuttavaa syytä, miksi ratakauden avausta pitäisi niin paljon pelätä. Asennoidun alkukauden kisoihin kuitenkin siten, että ne vasta avaavat paikkoja varsinaista kisakautta varten.

Huomenna on pedagogisten opintojen viimeinen päivä.

Tammikuussa leireilimme Espanjassa. Leirin alkaessa en voinut juosta, joten vuokrasin pyörän. Lopulta leiristä ei kuitenkaan tullut pelkkä pyöräily ja uinti -leiri.

Ehkä maailman pahimmat appelsiinit.
Kerttula cross. Alkoi jo melkein juoksu kulkea. Kuva: AP Niinistö
Kerttula crossin maalisuora. Kuva: AP Niinistö
SM-maastoista sekä henkilökohtaista että joukkuepronssia. Kiitos Katja ja Annukka. Kuva: Jukka Mäkelä
Golf-kenttä oli erittäin mukava juoksualusta.

Tälle ja muille Turun normaalikoulun luokille sain sanoa heipat vain kolme tuntia ennen, kun olin jo Pajulahdessa leirillä.

Pitkästä aikaa kotimaanleirillä Pajulahdessa. Kuva: Rami Virlander

* Vammoja silti syntyi, ja jouduin olemaan koko joulukuun juoksematta plantaarifaskiitin vuoksi.
** Vaikka joku saattaa hätäisesti tulkita, että olen valmentanut itse itseni ihan kelvolliseen tulokseen SM-maastoissa, kiitokset voin edelleen osoittaa Pekalle, koska en tietäisi valmentamisesta juuri mitään ilman Pekkaa. En myöskään ole vielä yhtään paremmassa kunnossa kuin olen joskus ollut.

Kommentit

Suositut tekstit